Det der Cloud er rent hype, og ikke noget jeg skal spilde min tid med. Det er en tanke rigtigt mange direktører sidder med, og man kan til dels godt forstå dem. Det virker efterhånden som om, at den moderne teknologi har kigget mode-verdenen i kortene og spytter nye trends ud hver anden måned. Pludseligt var det ikke nok at have et flot design, nej nu skulle man ud at hyre en “Usability ekspert” til at sørge for det var noget brugeren kunne finde rundt i. Lidt senere var det heller ikke godt nok, nu var det nye fancy ord “User Experience” – for det skal da ikke bare være nemt at bruge, det skal også være en rart oplevelse! Træder man et skridt tilbage, er det nemt at se, at de ting giver sig selv. Det man før kaldte “godt design” var noget der både var let og rart at bruge. På et akademisk niveau giver det måske mening at skelne imellem det, og finde ud af hvad de helt rigtige knapper at trykke på er – men for en virksomhed er det fuldstændigt ligegyldigt. Du vil bare have et godt design, og så er du ellers ligeglad med hvad de kalder tingene. Det store spørgsmål er, om “Cloud” eller “Skyen” bare er endnu et fancy begreb uden reelt indhold.

Men tænkt over, hvad der sker hvis du altid tænker sådan. Hvis alle nye fancy udtryk eller teknologier bliver smidt i din spand med “hype jeg ikke behøver at spilde min tid på”. Så ville din virksomhed stå stille. Du ville stadig være fanget i papirnusseri og kæmpe ringbind, fremfor at have alle informationer i dine kunder til rådighed i et CRM System på din computer. Noget er ikke nødvendigvis spild af tid, bare fordi det bliver hypet – det betyder bare, at man skal tage hvad man hører med et gran salt og selv lave sin research. Det er et klogt valg ikke at springe på alt det nye, men det er en fejl fuldstændigt at ignorere hvad der sker omkring dig.

Skyen er et vidt begreb. Det kan være en udfordring at finde ud af hvad det handler om, og hvad der er relevant for din virksomhed. Vi kender ikke din virksomhed, og kan ikke fortælle dig hvad Skyen kan gøre for dig – men den har helt sikkert sin plads, hvis du er en virksomhed i det 21. århundrede. Den bedste måde at åbne op for mulighederne er at kigge på Microsoft Azure eller en af de andre store Cloud-udbydere, og se hvad der er muligt. Gå ind til det med åbne øjne, og se hvordan din virksomhed kan komme op at flyve. Skyen er kommet for at blive, så enten bliver du en del af den, eller også bliver du kvalt af konkurrenterne.