Home /
Gamification kan booste engagementet
;

Gamification kan booste engagementet

Gamification er ikke et sæt værktøjer, det er en filosofi eller en tilgang til at løse et læringsproblemer. Som udgangspunkt handler gamification om to ting:   Støtte læringsindhold Anvende af spilpsykologi, spilprincipper og spilmekanikker   Der findes altså ikke et ”one-size-fits-all” værktøj, der kan løse alle dine medarbejderes læringsbehov. Gamification handler om at tilføre værdi […]

Gamification er ikke et sæt værktøjer, det er en filosofi eller en tilgang til at løse et læringsproblemer. Som udgangspunkt handler gamification om to ting:

 

  1. Støtte læringsindhold
  2. Anvende af spilpsykologi, spilprincipper og spilmekanikker

 

Der findes altså ikke et ”one-size-fits-all” værktøj, der kan løse alle dine medarbejderes læringsbehov. Gamification handler om at tilføre værdi til læringsindholdet.

 

Men pas på, du ikke falder i fælden. De fleste spil, herunder også mange læringsspil, kan sidestilles med junkfood og slik – øjenguf men meget lidt dybde. Det er muligvist sjovt, men det er tomme kalorier. Man mister effekten, hvis læringsindhold præsenteres i et spil, som består af et indbydende 3D-univers, hvorefter brugeren udsættes for lange tekster og spørgsmål, der skal besvares på den baggrund. Denne tilgang tilfører ikke værdi, og transformerer ikke kedeligt indhold til noget engagerende. Det er blot lidt distraktion mellem læringsindholdet. Indholdet skal altså være en del af spiluniverset, for at man får mest ud af gamificeret læring.

 

Du har måske allerede haft begrænset succes med gamification i din virksomhed? Måske er det på tide med et nyt perspektiv. I stedet for at tænke på, hvordan det bliver sjovt eller fanger interessen, så tænk over, hvordan læringsindholdet kan tilføres værdi med spilmekanikker og principper.

 

Alle har haft en ide om, hvad gamification betyder, og hvordan det skal implementeres. Men ofte er det endt ud i halvgennemtænkt rod med dårligt udførte ideer. Og disse ideer har ikke givet et boost i medarbejderengagementet. Så husk, det er læringsindholdet, der skal tilføres værdi, og ikke blot et spil, der skal udvikles, hvis I vil have noget ud af gamification.