Som personlig coach har jeg mødt alle mulige og umulige mennesker igennem mit arbejde. Dels møder jeg en helt masse vidt forskellige mennesker når jeg er ude at lave foredrag, men også de mennesker der opsøger mig for personlig coaching er ufatteligt forskellige. Jeg har selvsikre direktører der tjener kassen, som gerne vil have hjælp til at håndtere balancen imellem arbejde og familie, og jeg har kunstnere der søger hjælp til at holde motivationen oppe eller til at finde inspiration på ny.

Der er dog én type mennesker, som jeg ser flere af, end andre. Eller det er måske ikke den helt rigtige måde at sige det på: alle mine klienter er utroligt forskellige. Men en ting mange af dem føler de har et ”problem” med er, at de er generte. Jeg har generte chefer, generte ansatte og endda generte arrangører af events. Generthed findes over det hele, og det er fordi det er en ganske naturligt følelse. Alle besidder følelsen af generthed, og det er på ingen måde et problem. Hvordan kan en naturligt eksisterende følelse være et problem i sig selv?

Ser du, følelser er noget vi har til at guide os. Der er ikke noget galt i at føle sig bange for eksempel: det er en indikation fra vores krop om, at der er noget galt, som vi helst skal finde en løsning på. Vrede er det samme: noget i den nuværende situation er utilfredsstillende til en ekstrem grad, og følelsen gør os opmærksomme på dette. Det der kan være problematisk, er vores reaktion på følelsen. Hvis vi er bange for at gøre noget galt på arbejdet, og derfor melder os syge og bliver hjemme, så har vi en uheldig reaktion på frygten. Hvis vi råber og skriger når vi bliver vrede, så er det også uheldigt, da det typisk ikke er en særligt produktiv reaktion på moderne problemstillinger.

Som et eksempel på en genert person, kan jeg nævne en af mine klienter. Lad os kalde ham Kim i denne artikel – jeg oplyser selvfølgeligt ikke mine klienters rigtige navne. Kim arbejder i IT afdelingen hos en større dansk virksomhed, og står for alt fra implementering af sikker mail til digital fakturahåndtering. Meget af hans dag foregår foran computeren, hvor han føler sig ganske tryg og sikker, og ingen tvivl har om sine kompetencer. Men af og til skal han snakke med folk i virksomheden: enten fordi de har IT vanskeligheder, eller ønsker teknisk input på vigtige beslutninger. Det er her Kim begynder at føle sig genert, og det vil han gerne gøre noget ved.

Mit svar til Kim var, at der intet er galt i hans generthed. Det er en helt naturlig følelse, og det er et personlighedstræk han blot skal stå ved. Jeg bad Kim spørge sine kolleger, hvad de bedst kunne lide ved ham. Næsten alle svarede, at de godt kunne lide at Kim var ”god til at lytte”, ”ikke afbrød folk” og at han var ”beskeden og dygtig”. Det var følelsen af generthed der lå til grund for, at Kim agerede på den måde han gjorde: det var altså en produktiv følelse, som havde en positiv indflydelse på hans handlinger og interpersonelle forhold. Det eneste vi havde brug for at ændre, var hans fortolkning af hans egen generthed.